19 November, 2012

Babalang..

 

Mula-mula tu aku pun jenuh nak faham apa itu babalang.. Tapi bila budak-budak ni tunjuk menatang tu baru la aku tau rupa-rupanya belalang.Ingatkan balang kuih ker. Punya le terbelit nak menyebut perkataan belalang. Yang Che Mat tu la yang mulakan dulu sebut belalang tu babalang, sampai adik dia pun sama terikut hehehe.

Sekarang ni Che Mat dah boleh dah tak tersalah sebut belalang tu, ni adik dia jer yang asyik tersebut babalang.Ntah sejak bila hobi derang ni menangkap belalang pun tak tau lah. Tapi boleh pulak tu derang tangkap belalang yang kecik.Skill jugak le derang ni kan. Ada hati tu  nak bela belalang kat rumah. Aku opkos le pangkah awal-awal. Apa barang nak bela belalang nih,iskh!! tak kuasa aku.

Atuk dia siap buatkan lubang pada penutup tipuware kecik untuk derang masukkan belalang. konon tak nak bagi mati..adoi..tu yang buat asyik tanya bila nak balik kampung opah. Tau dah nak tangkap belalang le tu.pupus pulak karang belalang kat besout hahaha siap mentadak mentadu pun derang nak tangkap. Tapi mentadak tu kaki dan sesungut dia kan macam panjang dan tajam.tangan dia kena cucuk masa nak cuba tangkap. Kalau tak dah selamat dah kena tangkap le tu.

Aku suruh jer derang buang balik babalang yang derang tangkap tu. Aku kata tak baik tangkap binatang tu nanti mak dia sedih tak dapat jumpa anak dia. kalau tak cakap macam ni nanti sampai ke sudah tak dilepaskan. Kalau guna alasan ni baru dia rasa bersalah sebab macam dia jugak tak boleh nak berenggang dengan mama dia. Pastu sibuk tanya pulak mana babah dia kakak dia lah abang dia lah hahahah. abis semua adik beradik belalang tu dia tanya pergi mana.

Tapi bila tengokkan gambar derang ni teringat masa aku kecik-kecik dulu.

PicsArt_1353108762163

1 comment:

Anonymous said...

People who know Leo are amazed when they see this new boy rocking that iPad. [url=http://www.mulberryhandbagssale.co.uk]mulberry outlet[/url When the problem isn't solved by the middle management(nursing supervisors and department heads)go to the Director of Nurses or Vic-Pres of Clinical Services or whatever name is being used for the top person responsible for patient care. [url=http://www.goosecoatsale.ca]canada goose[/url] Tmvjlrbsh
[url=http://www.pandorajewelryvip.co.uk]pandora bracelet charms[/url] Hsfsvghvh [url=http://www.officialcanadagooseparkae.com]canada goose jackets[/url] fxtwkbnog