29 June, 2011

Dilema si emak

Dilema sungguh aku nak menentukan persekolahan Che Mat tahun depan. Bukan masalah sekolah dia, tapi masalah nak transit dia tur. Nak berhenti kerja Pak Enchik kata tunggu dulu. Nak teruskan bekerja, aku pulak rasa kesian tengok Che Mat.

Teringat masa aku kecik-kecik dulu. First day sekolah, aku pergi naik bas. Tapi waktu tu saing dengan kakak dan abang yang satu taman perumahan dengan aku. Tapi kalau nak diikutkan, tak la diaorang jaga aku pun. Boleh pulak waktu tu aku bawa diri. Tau-tau ajer aku nampak abah dan mak intai-intai aku di tingkap kelas. Balik sekolah pun sama, selamba je ikut kawan-kawan tunggu bas.

Aku cuma ingat pakcik drebar bas sekolah tu siap berhenti di tepi jalan. Aku tak tau la dia tunggu siapa, tapi budak-budak dalam bas ramai turun beli jajan. satu-satunya memori bas sekolah dalam ingatan. Sekejap aje aku bersekolah di sekolah rendah Sultan Abdul Aziz Teluk Anson. Itu aje la pun satu-satunya kenangan jadi geng bas sekolah.

Sekarang ni sudah tiba masanya untuk aku melepaskan Che Mat pulak untuk merasai semua pengalaman alam persekolahan. . Aku doakan dia tidak ditimpa musibah dan terhindar daripada pandangan mata jahat manusia dan makhluk-makhluk-NYA.Amin!

poyos!

Pagi ni cuaca mendung, berangin dengan awan hitam di sesetengah tempat. emmmmm aku tarik nafas panjang. Segar, nyaman, sejuk aku paling suka keadaan cuaca macam ni. Sungguh sentimental aku dibuatnya. Teringat malam tadi ulang baca novel NB sentuhan kasih. Tetiba terasa diri berada di Oslo. Sungguh poyos! kalau dah diri dirasuk mood novel nih,memang macam ni la.. sungguh menghayati watak hokey hahahahaha

Mati muda

Malam tadi Che Mat tiba-tiba bertanya`kalau ayah tak ada mama tak ada Afiq nak duduk dengan siapa?` ‘afiq duduk dengan atuk lah`  lepas tu dia diam. ‘Mama janji yer tidur dengan Afiq’ ha`ah yer lah..yer lah mama janji. Itu mesti mimpi apa-apa lah tu. Tak pun teringat cerita drama mana-mana kat dalam tv.

Kadang-kadang aku risau jugak, manalah tau kut-kut mati muda macam Che nin dalam hantu kak limah balik rumah. Keturunan mati muda huhuhu Aku paling risau kalau umur Che Mat mencecah 9 tahun. Sebab aku tak ber'`emak pun masa aku umur 9 tahun. Ada lagi 3 tahun yang akan mendatang, itu pun kalau diizinkan Allah S.W.T untuk aku hidup lebih lama lagi. Sungguh! aku memang risau kalau Che Mat dan Che Nah senasib macam aku dan Pak Ngah nye masa kecik-kecik dulu.

Mati memang janji kita dengan Allah tapi kalau boleh biarlah Allah panjangkan umur aku sampai anak aku besar dan yang paling penting mereka tidak merasa susahnya seorang anak tidak ber`emak. Aku tak nak itu berlaku sekali  lagi.InsyaALLAH Amin.

27 June, 2011

Asma

Penyakit genetik undang MAUT!

Dikenali dengan pelbagai gelaran seperti lelah dan semput, asma memang gemar menyerang si kecil. Keadaan cuaca tidak menentu selain perubahan yang berlaku seperti jerebu memberi peluang kepada penyakit ini untuk menghampiri mangsa.

Sebaik-baiknya jangan guna permaidani di rumah jika salah seorang ahli keluarga mengidap asma. Terdapat sejenis kutu yang hidup pada habuk di permaidani. Kehadiran kutu ini merupakan antara punca si kecil mengalami sesak nafas. kutu yang sama juga boleh ditemui pada bantal.

Persekitaran yang berdebu seperti tapak pembinaan turut menjadi faktor lain serangan asma. Namun tidak kurang juga yang mengalami sesak nafas berpunca daripada debunga dan bulu haiwan perliharaan. Biasanya masalah debunga berlaku di negara empat musim. Selain itu kanak-kanak juga berisiko diserang asma apabila memakan sesetengah jenis makanan dan buah-buahan. Antaranya seperti coklat, oren, anggur dan tembikai. Minuman sejuk dan berais juga berpotensi memudaratkan pengidap asma.

Tidak dinafikan juga bahawa kehadiran asma ada kaitan dengan genetik pesakit. Asma kerap berlaku jika ahli keluarga yang menghidap asma.Ini berkait dengan penyakit keturunan, Jika terdapat salah seorang ahli keluarga menghidap penyakit ini,risiko untuk anak juga adalah tinggi.Malah kebarangkalian untuk kanak-kanak menghidap asma juga tinggi jika memiliki sejarah eczema ataupun alahan. Berdasarkan diagnosis, sekitar 15 hingga 20 peratus kanak-kanak sekolah menghidap penyakit ini.

GANGGUAN PERNAFASAN

Umumnya asma merupakan sejenis penyakit respiratori. Ia lazim melibatkan saluran udara bronkus di paru-paru. Asma berlaku apabila bronkus mengalami inflamasi sekaligus mengakibatkan paru-paru dan saluran udara menjadi lebih sensitif. Natijahnya saluran tersebut akan mengecut dan menyempit. Ketika inflamasi, saluran udara menghasilka banyak sel yang membawa kepada pembentukan kahak. Keadaan ini menyebabkan asma sering kali datang bersama batuk berkahak. Batuk yang kronik dan berpanjangan merupakan petanda awal serangan. Selalunya kanak-kanak akan kerap batuk khususnya pada waktu malam dan awal pagi. Dia juga batuk berulang kali sebaik sahaja selesai bersukan ataupun bermain. Adakalanya batuk ini turut mengandungi kahak. Dadanya akan berombak dan nafasnya diselangi bunyi seperti siulan. Bunyi ini dikenali sebagai ‘wheezing’.Jika tidak dirawat, kanak-kanak akan mengalami gangguan pernafasan.

KAEDAH RAWATAN

Rawatan terhadap pesakit perlu dilakukan berdasarkan tahap asma sama ada serius ataupun sebaliknya. Asma yang menyerang boleh jadi jarang iaitu sekitar tiga atau empat bulan sekali, kerap ataupun berterusan.Asma pada tahap kerap selalunya menyerang sekali dalam tempoh sebulan dua. Bagi yang berterusan,asma boleh menyerang setiap hari.Manakala bagi yang tidak kerap kena pula,serangan berlaku setiap tiga hingga empat bulan sekali.Pesakit perlu mengelak daripada faktor-faktor penyebab serangan.

‘Inhaler’ ataupun ubat penyedut merupakan kaedah yang digunkan bagi merawat penghidap asma yang kerap ataupun berterusan.Saluran darah yang menguncup ketika’inlamasi’ boleh dikembangkan semula menerusi penggunaan penyedut’bronchoditanor’.Steroid pula bertindak sebagai ubat pencegah.Penyedut steroid digunakan bagi mengurangkan inflamasi dan sekali gus meredakan keterukan paru-paru serta penghasilan kahak.Selain itu,ubat steroid juga perlu diberikan secara oral kepada pesakit yang mengalami serangan akut.Kini terdapat pencegah inflamasi berbentuk terapi yang diberikan secara oral ‘singular’.

Ibu bapa boleh memberikan kanak-kanak menggunakan penyedut' ‘ventolin’ setiap empat hingga enam jam jika dia tiba-tiba mengalami masalah asma. Namun,diaharus segera dibawa ke hospital apabila diserang asma yang serius. Pada peringkat ini dia berasa sangat penat,sukar bercakap mahupun bernafas disamping menghasilkan nafas yang berbunyi.Keengganan menggunakan alat penyedut boleh mengakibatkan penyakit ini berlarutan sehingga kanak-kanak dewasa.Kanak-kanak yang menghidapasma sejak kecil boleh pulih jika dia menggunakan ubat penyedut secara teratur.Ibu bapa tidak perlu bimbang dengan pemakaian alat tersebut lantaran kandungan steroid yang sangat rendah dan tidak mengakibatkan ketagihan.

ASMA TIDAK SEKAT KANAK-KANAK BERMAIN.

Terlalu aktif bukanlah faktor kewujudan asma.Namun, ia boleh membawa kepada serangan asma bagi penghidap.Meski pun begitu, penyakit ini tidak menghalang kebebasan mereka bermain seperti kanak-kanak lain. Kanak-kanak digalakkan agar menggunakan alat penyedut terlebih dahulu sebelum keluar bermain. Selain itu kanak-kanak penghidap asma juga dibolehkan berenang. Tetapi tempoh berenang perlu dihadkan terutama jika di dalam air yang dingin seperti sungai dan air terjun. Tidak dinafikan bahawa asma boleh mengundang maut. Lantaran itu rawatan awal oerlu diambil untuk memulihkannya.

 

image

sumber : Majalah keluarga PP 3946/1/2005

                  Dr.Roliza Ibrahim (Pakar kanak-kanak)

15 June, 2011

Bulan

Di waktu malam aku paling suka kalau dapat tengok bulan. Bulan yang mengambang penuh dan langit yang bersih dari kelompok awan, sangat indah. Terasa damai di hati aku bagai sang pungguk rindukan bulan. Sampai anak-anak pun tau asal nampak bulan je mesti panggil mama dia.

P6151265 Malam ni bulan nampak  sangat cantik walaupun ada awan nipis menyelubunginya. Tapi tidaklah  seterang dalam gambar ni. Camera murah aku ni tak dapat nak merakamkan keindahan ciptaan Allah S.W.T sebagaimana kejadian asalnya.

P6151269Ikutkan waktu ni bulan semakin samar-samar di balik awan. Walaupun aku guna night shot panorama. Masih tak boleh capture gambar bulan yang agak malap itu.

P6151270Imej dari hasil tangan yang menggeletar. Macam bulan sudah lari pulak.

P6151272

Gambar apartment diwaktu malam dari hadapan rumah aku.

P6151266 sangat kabur!!

P6151267

Bangunan berkembar Kejuruteraan Elektrik UITM Shah Alam di waktu malam.

Oh! ya Pagi ni ada FENOMENA GERHANA BULAN

KUALA LUMPUR: Orang ramai berpeluang menyaksikan fenomena gerhana bulan sepenuhnya antara pukul 1.25 pagi dan 7.01 pagi esok, menurut Agensi Angkasa Negara.

Fasa penumbra (P1) akan berlaku pada pukul 1.25 pagi namun kesan kenampakan gerhana masih tidak dapat diperhatikan memandangkan bulan merentasi bayang penumbra yang kurang gelap. "Gerhana yang jelas dapat dilihat semasa bulan memasuki bayang umbra bumi (U1) mulai pukul 2.23 pagi sehingga gerhana maksimum berlaku pada 4.13 pagi. Bulan akan mula keluar dari bayang umbra bumi (U3) pada 5.03 pagi dan keluar sepenuhnya dari bayang Bumi (U4) pada 6.02 pagi," menurut kenyataan agensi itu hari ini.

Angkasa itu menyatakan bahawa gerhana masih terus berlaku sehingga 7.01 pagi tetapi fenomena tersebut tidak dapat disaksikan pada waktu tersebut kerana bulan berada di kawasan bayang penumbra bumi yang kurang gelap.

sumber : metro

untuk solat sunat gerhana bulan boleh lihat di sini

14 June, 2011

Pasir Salak… aku datang!!

Bayangkan bertahun aku menetap di Daerah Perak Tengah, baru tahun ni aku dapat menjejakkan kaki ke kompleks bersejarah Pasir Salak. Itu pun disebabkan ada kenduri kahwin kawan Pak enchik di Bota Kiri. Aku memang dah plan dah nak singgah di sini on the way nak balik rumah atuk aku di Kayan.

Berdering-dering henpon aku berbunyi. Tak sabar-sabar  Achik nak tau aku dah ada dekat mana. Dari pagi tak sampai-sampai lagi ke kampung atuk aku. Aku tau, tu tentu tak sabar nak ber’live” chat dengan aku ler tu hahahaha pendek jer aku jawab “ nak singgah Pasir Salak”

Ada apa dengan PASIR SALAK… ???

P6111246 pintu masuk utama harga tiket untuk dewasa RM4.00, kanak 7-12tahun RM2.00

P6111238Terowong Sejarah, bahagian belakang. Rumah kayu yang berukir memang terbaik! kalau aku kaya, aku nak satu macam ni hahaha

P6111193

Antara diorama yang ada dalam terowong sejarah. Dato Maharajalela, Dato  Sagor dan Pandak Indut digantung di Kawasan berhampiran bangunan kerajaan di Larut pada 20 Januari 1877.

P6111194

Sultan Abdullah, Menteri Ngah Ibrahim, Laksamana Wan Muhammad Amin, Syahbandar Uda Mahamor menaiki kapal Cartheston pada 20 Julai 1877 ke Pulau Seychelles bagi menjalani hukuman buang negeri. Ada banyak lagi diorama-diorama dalam terowong sejarah ni.

P6111165

replika pentas belotah. Tempat tarian belotah untuk asingkan padi dari tangkainya. Tak tau plak aku ada ritual tarian belotah ni lepas musim menuai. Ala-ala pesta keamatan pulak yer.

P6111162

Galeri Menteri-Menteri Besar Perak..

P6111234Antara rumah kutai yang ada yang tak sempat aku nak masuk.Banyak lagi sebenarnya tempat yang aku tak sempat nak jenguk. Tugu peringatan Birch (ni orang British yang bina) Tugu peringatan Pahlawan Perak, Tugu Lela Rentaka, Tapak Birch dibunuh, sampan Perak, Menara Pandang,Rumah Kutai……

Ni semua gara-gara si kecik ni,

P6111226 Sepanjang jalan ke rumah kutai bising nak air. Aku pulak terlampau excited sampai lupa nak bawa bekal air untuk budak berdua ni. Sudahlah kedai minum jauh ya amat.

P6111223

Tengok tu!! dia tinggalnya aku kat belakang. Orang sibuk nak bergambar dia boleh blah sesorang dia. Pak Enchik pun satu time ni pulak dia nak memerotnya.

P6111232 

Gigih mencari anak panah ke kedai cenderamata. Nasib baik bertanya dekat pak guard dekat situ. Kalau tidak sampai ke maghrib le tak jumpa. Dah 3 tahun kedai cenderamata tutup kau! apa nak dikata. Balik je la yong oiii!

P6141254 Dapat beli ni jer, buku Cempaka Sari Sejarah Kesultanan Negeri Perak oleh M.A.Fawzi Basri, Buku Panduan Diorama, Buku panduan Pelawat. Buku Dialek negeri Perak dah habis. Ada lagi beberapa buah buku yang lain yang aku nak pun tak ada stok.

Moral of the story:

Tanah tumpah darah ku ini bukan sedikit pahlawan-pahlawan yang berani.  Yang selama ini sejarahnya tak cuba untuk aku selami. Menghayati semangat juang Dato Sagor, Dato Maharajalela, Sipuntum dan pembesar-pembesar lain. Menyusuri peristiwa-peristiwa di zaman mereka cukup membuktikan bahawa bangsa aku yang satu itu perlu bersatu. Bukan menjadi petualang, pengkhianat bangsa hanya semata-mata mengejar habuan wang ringgit Pak-pak British yang kaki pembelit. 

*** mood patriotik

09 June, 2011

Tube winder

Aku tak tahu pun benda ni telah wujud sekian lama. Macam orang jakun dok belek-belek benda nih. Ni kalau abah aku tengok mesti dia suka. Tak payahlah dia nak potong ubat gigi tu untuk pengunaan hingga ke titik ubat gigi yang terakhir. 

pernah ker korang tengok benda ni, ke korang dah awal-awal lagi guna benda alah ni huhuhu.. tak kira la nak tayang jugak!!!

 

P6081129ni la rupanya tube winder yang telah dipasang pada ubat gigi.

 

P6081130tengok tur cool kan…dekat Daiso ada dijual…naik juling mata kalau pergi sana.

 

P6081134cara-cara pasang. Senang bebenor yop yong oiiii!!!!  main pusing-pusing jer kekdahnya.

Apa!!!!!

 

Bulan ini bulan orang berhenti beramai-ramai. Bukan bulan ni aje, dari awal tahun dah ramai yang berhenti. Dah naik bosan dah asyik muka-muka baru je dalam ofis ni. Bosan jugak nak memulakan seisi bertukar-tukar biodata…. dah elok-elok bersuai kenal, mesra gitu ,alih-alih esok lusa dah last day la pulak.

Atas permintaan ofismate yang nak last day tur, maka gigihlah aku bersengkang mata hanya kerana benda-benda di bawah ni. Bila la agaknya turn aku pulak nak hai..hai..bye..bye.. kat derang nih…

 

CALON-CALON bagi binatang di rimba fofular 2011 ialah:

P6081103

yayanosourus Juara menunggu 2010.

 

P6081105i- bunny.. woi!! hidung aku mana????

 

P6081107hantu gigi kapak.

kat Amerika they ols panggil i tutperi you!!

 

P6081109

burung terkesimawari,

 

P6081111pussycat fool la la la…

 

P6081114biru mata hitam ku.

 

P6081116

stim yellow meow..meow..!!!

 

P6081118

john doh!

pemenangnya ialah:

P6081122 geng red warrior hahahaha………

 

P6081124 bukan sekufu awang hitam!!! kenapa kita tak menang. Tuan tanah kedaung sungguh!!!!

 

P6081126

ada aku kesah tak menang!!!  pose baby!…

 

P6081121

kalah dan menang adat bertanding, 1 malaysia.

07 June, 2011

Novel..

Sejak dah berkahwin ni. Memang tak pernah beli novel. Baca novel tu ada la tapi ulang baca novel yang lama-lama.

Minggu lepas entah macam mana ntah, seru dah datang untuk aku menjejakkan kaki ke karangkraf booth semata-mata untuk kasih yang suci. 1 hari setengah aje dah habis baca. Tak kisah pun pasal nak makan ke nak minum ke, terasa kenyang sentiasa. Poyo sungguh!

Siap berkira-kira tu dalam hati, kalau hari-hari baca novel, 99 hari rasanya boleh rata kut perut aku ni hahahaha.
Tak payah susah-susah nak minum jus mekfive atau herbollife.

Alasan terbaik untuk aku TAK BELI novel sepanjang 5 tahun kebelakangan ni adalah disebabkan:


1- Kalau aku dah start baca novel memang tak boleh nak stop.
2- kerja-kerja rumah bole tergendala..
3- kenyang sentiasa. Bila dah habis baca buku lapo macam unta.
4- Dah kahwin makanya kena tau memasak. Banyak beli majalah atau buku masakanlah pulak.
5- Beli buku untuk anak-anak.
6- Dah ada internet di rumah. Layan baca bloglah weh!.

Siapa-siapa yang tengok cerita Nora Elena dan pengemar novel mesti akan cari Kasih yang suci. Semata-mata nak tahu penyudahnya kan…betui tak? Atau cara lain suruh member yang baca novel ni tolong ceritakan untuk korang hahahahha Cik Fid and cik ZZ naka wo tabemasen ekk

lol.

Boleh aku beli novel ni sebab nak tau watak yvone dalam drama nora elena tu melayu ke cina. Apasal watak orang bukan islam bagi pada pelakon islam.Dah lah berlakon mabuk-mabuk, cakap ala-ala amoi. Buat orang konfius aje. Satu lagi Elena tu siap perli seth nama aje masuk islam tapi tak mengamalkan cara hidup islam, siap kata suami kaki botol.Tapi dia sendiri tak menutup aurat. ermmm tak tahu la apa motif sebenar penulis skrip. Tapi memang ada pun melayu kategori macam ni di luar sana. Melayu urban yang Islamnya Had hari saja.

Tapi bila dah layan novel ni, dah kurang nak follow drama tu di TV. Konon-kononya dah tau ending padahal drama tu adaptasi longgar jer, banyak scene yang tak sama dengan cerita dalam novel tu. Kira tak rugi la aku beli novel ni, agak membuai perasaan la jugak. Bagi yang jiwang karat haruslah korang terjah di mana-mana toko buku berdekatan.