30 August, 2010

nostalgia ramadhan Part 1

masa kecik2
macam tak banyak memori je. hampir tak dapat recall kenangan bulan posa dulu-dulu. yg berbalam2 dlm ingatan cuma menjadi budak suruhan pak sedara mengutip guni penutup meriam tanah. Waktu tu abis semua sepupu seangkatan aku kena kerah jd hamba abdi mengutip guni2 yg beterbangan.

Puasa waktu tu memang meriah dengan perang meriam buluh/tanah. berdentam dentum seluruh kampung pt JERMAN. Tok aku toksah ckp le asyik melatah jer keje nye. bole terpelanting bahulu yg di masaknye.

kenangan puasa banyak kat kampung belah arwah mak aku bersama sepupu aku yg aku gelar nangka. dr kena ambik tender basuh pinggan, tukang hempuk adunan bahulu sampai le ke sapu sampah kitaorg berdua la calon2 cucu harapan keturunan Anjang Ghani. Sepupu2 aku yg angkatan era baru ni penyegan nak mampus. klu aku dlu habis dah kena bambu klu malas2. la ni senang2 je derang melepak kat ruang tamu. tengok tv bagai tak aci sungguh!

No comments: